Ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych wprowadza pojęcie kontroli zarządczej. Według definicji ustawowej kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Celem takiej kontroli jest zapewnienie w szczególności:
- zgodności działań z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków Dyrektora Szpitala. W systemie tym Główny Księgowy odpowiedzialny jest za wstępną kontrolę zgodności operacji finansowych i gospodarczych z planem finansowym oraz kompletność i rzetelność dokumentów dotyczących tych operacji.
Na podstawie art. 69 ust. 3 oraz art. 71 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), Minister Finansów w załączniku do komunikatu nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 r. określił standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Celem standardów jest promowanie wdrażania w sektorze finansów publicznych spójnego i jednolitego modelu kontroli zarządczej zgodnego z międzynarodowymi standardami w tym zakresie, z uwzględnieniem specyficznych zadań Szpitala, który je wdraża i warunków, w których Szpital działa.
Opublikowane standardy przedstawione zostały w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom kontroli zarządczej:
- Środowisko wewnętrzne,
- Cele i zarządzanie ryzykiem,
- Mechanizmy kontrolne,
- Informacja i komunikacja,
- Monitoring i ocena.
Należy zadbać, aby osoby zarządzające i pracownicy posiadali wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełnić powierzone zadania. Proces zatrudnienia powinien być prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. Należy także zapewnić rozwój kompetencji zawodowych pracowników i osób zarządzających. Elementem wzmacniającym kontrolę zarządczą jest posiadanie w Szpitalu wykwalifikowanych pracowników, potrafiących podejmować samodzielne decyzje na odpowiednim poziomie uprawnień. Nabór takich pracowników powinien być oparty o jasno sformułowane kryteria.
Struktura organizacyjna Szpitala powinna być dostosowana do aktualnych celów i zadań. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności Szpitala, poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres podległości pracowników powinien być określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny. Aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności powinien być określony dla każdego pracownika.
Należy precyzyjnie określić zakres uprawnień delegowanych poszczególnym osobom zarządzającym lub pracownikom. Zakres delegowanych uprawnień powinien być odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji, stopnia ich skomplikowania i ryzyka z nimi związanego. Zaleca się delegowanie uprawnień do podejmowania decyzji, zwłaszcza tych o bieżącym charakterze.
Zarządzanie ryzykiem ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów i realizacji zadań. Proces ten powinien być dokumentowany.
Elementem niezbędnym do właściwego zorganizowania kontroli zarządczej jest wcześniejsze wyznaczenie misji Szpitala. Wyznaczenie misji jest także punktem wyjścia do zarządzania ryzykiem. Należy rozważyć możliwość wskazania celu istnienia Szpitala w postaci krótkiego i syntetycznego opisu misji.
- cele i zadania należy określić jasno i w co najmniej rocznej perspektywie. Ich wykonanie należy monitorować za pomocą wyznaczonych mierników,
- w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej należy zapewnić odpowiedni system monitorowania realizacji celów i zadań przez jednostki podległe i nadzorowane,
- zaleca się przeprowadzenie oceny realizacji celów i zadań pod względem oszczędności, efektywności i skuteczności,
- należy zadbać, aby określając cele i zadania wskazać także jednostki, komórki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne bezpośrednio za ich wykonanie oraz zasoby przeznaczone do ich realizacji.
Jeśli misją określimy podstawowe cele funkcjonowania jednostki to zadaniem możemy określić wydzielony obszar działalności Szpitala służący realizacji tej misji. Dla realizacji każdej misji Dyrektor Szpitala powinien wyznaczyć zadania szczegółowe oraz mierniki pozwalające na ocenę stopnia ich realizacji. W celu wprowadzenia właściwego systemu kontroli zarządczej każde zadanie należy krótko scharakteryzować, wskazać mierniki jego osiągnięcia i komórkę lub komórki je realizujące.
Zidentyfikowane ryzyko należy poddać analizie mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwego jego skutków. Należy określić akceptowalny poziom ryzyka.
Powinny one stanowić odpowiedź na konkretne ryzyka, a koszt ich wdrożenia i stosowania nie powinien być wyższy niż uzyskane dzięki nim korzyści. Mechanizmy kontroli zarządczej przyjmują postać np.: procedur, przepisów wewnętrznych, zarządzeń, instrukcji, zakresów czynności. Wszystkie mechanizmy powinny być maksymalnie proste i jasne, tak aby nie stanowiły trudności przy przestrzeganiu przez pracowników Szpitala.
Należy prowadzić nadzór nad wykonaniem zadań w celu ich oszczędnej, efektywnej i skutecznej realizacji. Właściwy nadzór obejmuje w szczególności:
- jasne komunikowanie obowiązków, zadań i odpowiedzialności każdemu z pracowników i systematyczną ocenę ich pracy w niezbędnym zakresie,
- zatwierdzanie wyników pracy w decydujących momentach w celu uzyskania zapewnienia, że przebiega ona zgodnie z zamierzeniami.
Należy zapewnić istnienie mechanizmów służących utrzymaniu ciągłości działalności Szpitala. Przede wszystkim należy podejmować odpowiednie środki, mające na celu zapewnienie, że kluczowi pracownicy nie odejdą z pracy. Należy także wdrożyć system pozwalający na zastępstwa kluczowych pracowników podczas ich nieobecności tak aby nie zakłócać ciągłości działalności Szpitala.
Powinny istnieć przynajmniej następujące mechanizmy kontroli operacji finansowych i gospodarczych:
- rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych,
- zatwierdzanie operacji finansowych przez Dyrektora Szpitala lub osoby przez niego upoważnione,
- podział kluczowych obowiązków dotyczących zatwierdzania, realizacji i rejestrowania operacji finansowych i gospodarczych pomiędzy różnych pracowników,
- weryfikacja operacji gospodarczych i finansowych przed i po realizacji.
Należy określić mechanizmy służące zapewnieniu bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych. Standardy kontroli zarządczej nie wskazują kierownikom szczegółowych rozwiązań w tym zakresie, ale nakładają na nich obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa systemów informatycznych pozostawiając daleko idącą autonomię w tym zakresie.
Osoby zarządzające powinny mieć zapewniony dostęp do informacji niezbędnych do wykonywania odpowiednio swoich obowiązków. System komunikacji powinien umożliwiać przepływ potrzebnych informacji wewnątrz Szpitala, zarówno w kierunku pionowym jak i poziomym. Efektywny system komunikacji powinien zapewnić nie tylko prawidłowy przepływ informacji, ale także właściwe zrozumienie przez odbiorcę.
Osobom zarządzającym i pracownikom należy zapewnić, w odpowiedniej formie i czasie, właściwe i rzetelne informacje potrzebne do realizacji określonych zadań.
Należy zapewnić efektywne mechanizmy przekazywania ważnych informacji w obrębie Szpitala. W praktyce prawidłowa realizacja komunikacji wewnętrznej wymaga dostarczenia komórce organizacyjnej i pracownikom informacji i dokumentów niezbędnych do właściwego wykonania powierzonych zadań. Szczegółowy nacisk należy położyć na taki obieg dokumentów, który umożliwia komórkom finansowo-księgowym bieżące ewidencjonowanie operacji gospodarczych.
Należy zapewnić efektywny system wymiany ważnych informacji z podmiotami zewnętrznymi mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań. W tym celu należy określić:
- źródła informacji zewnętrznych, niezbędnych do funkcjonowania Szpitala i realizacji jej celów,
- miejsca docelowe, do których powinny trafić informacje będące w posiadaniu Szpitala,
- kanały przepływu informacji do i z Szpitala.
System kontroli zarządczej powinien podlegać bieżącemu monitorowaniu i ocenie. Prowadzi to do sprawdzenia skuteczności systemu kontroli zarządczej przy czym różni się sposobem realizacji. Monitorowanie ma charakter ciągły, mniej sformalizowany. Ocena – samoocena ma natomiast charakter odrębnych mechanizmów i procedur przeprowadzanych planowo w celu ustalenia efektywności kontroli zarządczej.
Należy monitorować skuteczność poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, co umożliwi bieżące rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów.
W przypadkach i na warunkach określonych w ustawie audytor wewnętrzny prowadzi obiektywną i niezależną ocenę kontroli zarządczej.
Źródłem uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez Dyrektora Szpitala powinny być w szczególności wyniki: monitorowania, samooceny oraz prowadzonych audytów i kontroli. Zaleca się coroczne potwierdzanie uzyskania powyższego zapewnienia w formie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok.
Przedstawione powyżej standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych określają podstawowe wymagania odnoszące się do kontroli zarządczej w tym sektorze. Należy podkreślić, że obowiązujące przepisy nie nakładają na Dyrektora Szpitala obowiązku budowania w całości nowego systemu kontroli w Szpitalu. Jednak konieczne staje się zaznaczenie, że obowiązujące do tej pory w Szpitalu procedury, zarządzenia, regulaminy, instrukcje, zakresy czynności, upoważnienia, funkcjonujące systemy bezpieczeństwa zostaną podporządkowane realizacji określonych zadań i celów Szpitala. Wprowadzenie obok dotychczas funkcjonujących mechanizmów nowych rozwiązań, powinno być efektem właściwej identyfikacji i analizy ryzyka, rozumianego jako prawdopodobieństwo niepowodzenia misji Szpitala.