Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem
Ortopedyczno-Rehabilitacyjny Szpital Kliniczny im. Wiktora Degi Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem działa w oparciu o:
1. Standardy Akredytacyjne.
Szpital uzyskał Certyfikat Akredytacyjny:
po raz pierwszy 10 września 2018 r.
po raz drugi 2 czerwca 2022 r.
2. Misję Szpitala: LECZYMY I UCZYMY W OPARCIU O NAJWYŻSZE STANDARDY.
3. Program działań dla poprawy jakości i bezpieczeństwa – tworzony corocznie na podstawie wyników analiz, wskaźników. Podlega weryfikacji pod względem realizacji zaplanowanych zadań/zmian oraz efektów dla poprawy jakości i bezpieczeństwa.
4. Rejestr Zarządzeń wewnętrznych: opisane zasady, Standardowe Procedury Operacyjne, metody zapewniające skuteczny nadzór nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń medycznych. Stanowi pogrupowany katalog ze względu na obszary wskazane w Standardach Akredytacyjnych.
5. Zespół ds. Jakości, którego Przewodniczącym jest dr n. med. Przemysław Daroszewski, Dyrektor Szpitala.
- Tworzy kierunek działań i zmian dotyczących jakości i bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu.
- Realizuje i koordynuje zadania związane z utrzymaniem i doskonaleniem jakości oraz bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu.
- Nadzoruje i monitoruje spełnienie Standardów Akredytacji w Szpitalu.
- Skupia wiedzę i zatwierdza plany w obszarach związanych z jakością i bezpieczeństwem leczenia w Szpitalu.
6. W szpitalu działa Zespół ds. Zdarzeń Niepożądanych, którego Przewodniczącą jest mgr Anna Kominek.
- Prowadzi rejestr zdarzeń niepożądanych.
- Dokonuje oceny i analizy zgłoszonych i zarejestrowanych zdarzeń niepożądanych.
- Wprowadza działania zaradcze przeprowadzając szkolenia i aktualizując postępowanie w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
- Zarządza ryzykiem.
7. Plan szkoleń zewnętrznych i wewnętrznych.
- Opracowany w oparciu o zgłoszenia szkoleń przez Kierowników komórek organizacyjnych do Działu Kadr i Płac i zatwierdzany corocznie przez Dyrektora Szpitala zapewnia dostęp do szkoleń dla pracowników.
- Plan szkoleń jest monitorowany pod względem realizacji szkoleń oraz jakości szkoleń i ich efektywności.
- Szkolenia skutecznie podnoszą kompetencje pracowników zapewniając jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń.
8. Opisy stanowisk pracy.
- Każdy pracownik ma sporządzony opis stanowiska pracy, na który składa się zakres obowiązków i uprawnień.
- Corocznie każdy pracownik podlega ocenie pod względem wykonywania swojej pracy w zakresie przestrzegania procedur, efektywności i jakości.
9. Badanie opinii i doświadczeń pacjentów.
- Badanie prowadzone jest w sposób ciągły na podstawie opracowanych autorskich ankiet dostosowanych do struktury Szpitala i pacjentów.
- Badanie koordynuje Pełnomocnik ds. Jakości i Akredytacji.
- Wyniki badania są skutecznym wskaźnikiem zmian poprawy jakości i bezpieczeństwa.
10. Zespoły i Komitety.
11. Rejestry medyczne i rejestry analityczne.
12. Wskaźniki Szpitalne.
Opracowała;
Aleksandra Sibilska, Pełnomocnik ds. Jakości i Akredytacji